Uspeh tvoje online prodavnice i te kako zavisi od niše u kojoj posluješ, stoga je pronalaženje prave teme i ciljne grupe (niše) jedan od najvažnijih aspekata i o kojem ćemo pričati u ovom blogu.
Pored toga, saznaćeš:
- Kako izdefinisati svoje želje i mogućnosti u korist prodaje
- Zašto ne treba prodavati svima
- Koje su to prednosti i mane marketinga unutar usko definisane niše
- Kad i zašto je potrebno istražiti svoje tržište
- Kako predložiti rešenje problema ljudima u odabranoj niši
“Svaka smela ideja u početku izgleda kao ludost.”- Goethe
Da bi otvorio/la svoju prodavnicu, pre svega moraš imati jasnu ideju šta je to što prodaješ.
Recimo da hoćeš da prodaješ majice sa printom putem interneta sa obzirom da je to danas sve popularniji eCommerce biznis, kako u svetu tako i u Srbiji. Za to moraš imati jasnu ideju o tome kakvi bi to bili printovi, da bi se dobro prodavali.
U nastavku pročitaj koja su to ključna pitanja o kojima vredi razmisliti i na koje treba dati pravi odgovor.
Identifikuj svoje strasti i interese
Ono od čega svakako možeš poći (bez da radiš napredna marketinška istraživanja) je identifikovanje ličnih interesovanja.
Kada to uradiš, potrebno je da osmisliš dizajn, za koji misliš da će se dopasti tvojoj ciljnoj grupi.
Za ovo prvo, nije loša ideja primeniti onu staru dobru praksu koja kaže – stavi sve na papir.
To bi bili odgovori na pitanja kao što su:
- Šta ja inače volim da radim u slobodno vreme? (vozim bajk, igram igrice, blejim sa prijateljima i pijem pivo, da čitam, da gledam filmove, idem u teretanu, itd.)
- U šta inače verujem ili šta me inspiriše? (motivacione rečenice, zaštitu prirode, zaštitu životinja, ‘u zdravom telu zdrav duh’ stil života, sve što je ‘IN’ danas, itd.)
- Šta inače volim? (Pecanje, hranu, humor, citate, plivanje, mačke, pse, stare klasike, stripove, vina, jogu, automobile, fudbal, kampovanje, more, planine, muziku 90-tih, ples, žurke, itd.)
Nabrajanja mogu da idu unedogled dokle god ti mašta dozvoli.
Sve te reči koje ispišeš mogu se na jedinstven način vizualizovati. Uzmi nekoliko reči sa papira i probaj da ih zamisliš kroz dizajn na majici ili na nekom drugom korisnom proizvodu koji bi ljudi poručivali preko interneta.
Svaki taj dizajn nosi određenu poruku, i postoji veliki broj ljudi koji bi se identifikovali sa njom i poželeli da imaju majicu sa tim dizajnom, ili da je poklone nekom za koga znaju da bi se poistovetio sa porukom, stilom ili samim dizajnom.
To je ta neka dobitna kombinacija. Podeli vizualno svoju strast sa istomišljenicima, ili barem ‘sličnomišljenicima’.
Potrebno je da se tvoj potencijalni kupac prepozna i identifikuje sa onim što tvoj brend i prodavnica promoviše.
To je taj svojevrstan aspekt koji definiše sudbinu tvoje online prodavnice u bilo kojoj industriji, a posebno u odevnoj industriji.
Ako svoj brend zasnivaš na nečemu u šta sam veruješ, tvoj posao bi se trebalo izgraditi lakše.
Zašto ne svima nego samo nekima?
(Zašto je bolje prodavati unutar usko definisane niše od prodaje svima?)
Tvoja niša može biti veoma široka ili prilično uska, u zavisnosti od toga šta tvoj brend promoviše.
Kao prvo, odabirom prave niše automatski štediš novac, poboljšavaš marketinški povrat uloženog i povećavaš šansu da stekneš priznanje kao zaista jedinstven brend.
Kao drugo, odabirom prave niše tvoja online prodavnica ustvari govori “Mi nudimo nešto jedinstveno, originalno, drugačije”, jer su naši proizvodi samo za određeni tip ljudi, i nisu za svakoga.
Prodavati nešto što bi se dopalo što većem broju ljudi zvuči fantastično.
Sve je to ok, dok ne uvidiš da ćeš se u tom slučaju takmičiti sa mnogobrojnim i već stabilnim biznisima koji su još davno uspostavili svoj prepoznatljiv brend na tržištu.
Zar ima smisla prodavati majicu sa natpisom „Just do it“ samo drugačijim fontom?
Postavlja se pitanje – kako se izboriti za vidljivost, prepoznatljivost i bolju garanciju uspešnog poslovanja prodavnice?
Pa tako što ćeš naći svoju nišu i prilagoditi svoju online prodavnicu prema njoj.
Drugim rečima, kada otkriješ šta su tvoja interesovanja i definišeš ih, uz pomoć online alata kao što je npr. Google Trends, ili manuelnim pretraživanjem po internetu kao što su forumi, FB grupe, itd., možeš da nađeš tip ljudi koje nešto isto ili slično interesuje.
To je tvoja ciljna grupa kojoj treba da prezentuješ svoje proizvode i koja će kupovati iste!
Pre nego što otvoriš svoju online prodavnicu, treba da joj daš neku svrhu, treba da znaš za koga je praviš, za kakav tip ljudi.
Kao što je rekao izvršni direktor Howard Schultz: „Nije važno ŠTA prodaješ koliko je važno KAKO prodaješ“.
Ljudi ne kupuju proizvode nego emocije!
Kao što je na početku navedeno, to može biti bilo šta. To mogu biti emocije, humor, zabava, sećanja životnog stila iz prošlosti, životni stavovi, određenu vrstu vizuelne umetnosti, itd.
Uzmimo za primer Supervlažno prodavnicu koji prodaje majice sa printom pomalo vulgarnog izražavanja, ali sa unikatnim stilom.
U njihovim proizvodima će se prepoznati svi mladi koji se identifikuju sa slengom na majicama, napisanim na specifičan način. A kako je sleng specifičan govor jedne društvene grupe može se mnogo saznati o samoj ciljnoj grupi.
Supervlažno prodavnica kaže za sebe da se ne radi o brendu nego da se radi o stilu. O unikatnom stilu kroz koji će ljudi moći da kažu svoje mišljenje bez da govore.
Ti ljudi su u tom slučaju tvoja niša – svi koji vole da koriste sleng u komunikaciji.
Isto tako, ako ti nosiš majicu na kojoj su pas i mačka, ljudi će pretpostaviti da ti voliš pse i mačke. Tako se odvija komunikacija sa drugima, kroz odeću.
Jedan od najboljih saveta jeste da pokušaš da se staviš u cipele svog potencijalnog kupca i pogledaš stvari iz njegove perspektive pitanjem “Zašto bih ja želeo/la majicu sa X Y printom”.
Tematika tvoje prodavnice treba da se poklopi sa ljudima koji bi kupili proizvode zato što im se sviđa ideja (print).
Trebaš izabrati nišu koja se odnosi na tvoje strasti i lična iskustva. Ne postoji zlatno pravilo koje garantuje uspeh, samo moraš pokušati.
Čak i ukoliko kreiraš dizajn sa kojim će se ljudi poistovetiti, ostaje još jedan jako bitan faktor, a to je masovnost/veličina ciljne grupe. Ukoliko na tržištu na koje plasiraš proizvod postoji jako mali broj ljudi koji će se poistovetiti sa tvojim dizajnom, u startu si ograničen sa dometom koji tvoj brend može ostvariti.
Koje su to prednosti i mane marketinga unutar usko definisane niše
Obe opcije imaju niz prednosti i nedostataka, ali „tvoja idealna niša“ će uglavnom zavisiti od toga koju vrstu ‘maloprodaje’ želiš da vodiš, koliko se dobro snalaziš u digitalnom marketingu i na tvoju spremnost proširivanja svog poslovanja.
Prednosti usko definisane niše su:
- Veći ROI (Return On Investment), tj. veća zarada na investirano
- Veća lojalnost kupaca
- Manja konkurencija
Veći ROI
Pošto se marketing usko definisane niše fokusira na određenu ciljnu grupu veća je verovatnoća da će kupiti tvoj proizvod nego neko ko je uhvaćen u mrežu masovnog marketinga.
Imati više posetilaca ne znači nužno veću prodaju, iako deluje kontraintuitivno.
Na primer, ako web stranica X ima 10 prodaja od 100 poseta, a web stranica Y ima 100 prodaja od 1000 poseta, znači da je stopa konverzije stranice X od 10%, dok stranica Y samo od 1%.
To je kvalitet u odnosu na količinu, i na taj način održavaš visok povraćaj ulaganja.
Bolja lojalnost kupaca
Lojalnost kupaca je ključna karakteristika uske niše.
Kada pristupaš marketingu na ovaj način, pokazuješ kupcima šta žele ili trebaju.
Ako već posećuju tvoju online prodavnicu, to znači da već imaju nameru da kupe u poređenju sa običnom pretragom po internetu.
Manja konkurencija
Za razliku od masovnog marketinga, marketing usko definisane niše ima mnogo manju konkurenciju.
Samim tim je i manji pritisak, prema tome omogućava online prodavnicama da prodaju po višim cenama i zarađuju marže sa visokim profitom.
Čim se nude unikatni proizvodi, kupci će biti spremniji da plate veću cenu.
Nedostaci usko definisane niše su:
Manje tržište
Čim je usko definisana niša, to znači manji broj ljudi, samim tim malo tržiste.
ROI nije zagarantovan
Očigledno, rad sa usko definisanom nišom može uticati na tvoj povraćaj ulaganja, ali zato uvek treba analizirati svoju ciljnu grupu.
Istraži svoje tržište – Analiza konkurencije
Kad se radi analiza konkurencije?
Analiza konkurencije se radi pre nego što se upustiš u otvaranje online prodavnice, probaj što bolje da saznaš šta se trenutno dešava na tržištu.
Postoji mogućnost da već neko prodaje nešto slično za koga su tvoj potencijalni kupci već zainteresovani ili ćeš otkriti da je tržište na koje želiš da uđeš mnogo zasićenije nego što očekuješ.
Ali to nije faktor koji treba da te demotiviše.
Tržište je takvo da gotovo uvek ima mesta za sve, a naročito ako to je to što prodaješ na svoj način originalno i ima svoju vrednost.
Zašto se radi analiza?
Kao što je iznad rečeno, dešava se da je tržište već zasićeno sa tematikom koju ti želiš da promovišeš.
Na primer ako bi tvoja ideja bila da prodaješ majice sa printom gde se promovišu crne mršave mačke koje se bave jogom sa određenim natpisom.
Ako konkurencija promoviše crnu mačku koja radi pozdrav suncu, tvoja može biti ‘garfildovski’ žuta koja će imati svoj zasebni identitet i koja nije u fazonu joge, naročito sporta, nego uživa u brzoj hrani i promoviše „umetnost lenjosti“ i sitnice koje ulepšavaju uobičajenu svakodnevnicu.
Prosto postoji publika koja će se identifikovati sa tim i zaželeti da nosi tvoj proizvod.
Razmišljaj u sledećem pravcu.
A to je da ostaneš u toku (i na kraju krajeva, napreduješ) nad utvrđenim brendovima u svojoj niši, moraš shvatiti svoju konkurentsku prednost – ono po čemu će se tvoj proizvod izdvajati od ostalih.
Koje probleme možeš rešiti bolje od konkurencije?
Šta je jedinstveno u tvom pristupu?
Daj ljudima razlog da izaberu tvoj proizvod umesto proizvoda tvoje konkurencije.
Savet: budi što prirodniji i originalniji.
Kad smo kod pitanja a kako da sprovedeš istraživanje, to fantastična prilika da se dodatno edukuješ a vrlo je bitna stavka u današnjem digitalnom svetu, i svakako jedna od ključnih stavki za uspeh tvog online biznisa.
Ponudi rešenje problema tvoje publike u niši
Šta u ovom slučaju želiš da uradiš?
Na primer, recimo treba da odeš na Facebook grupu koja priča o mačkama, pogledaš šta ljudi postuju i komentarišu, šta im se sviđa, šta im se ne sviđa, bukvalno same odgovore možeš naći i doći do rešenja šta im možeš ponuditi.
Isto važi za automobile, biciklizam, sport, itd.
Pored toga isprobaj bilo koju drugu društvenu mrežu za koju postoji mogućnost da tvoja ciljna grupa isto koristi.
Ne zaboravi: Otvaraš prodavnicu za ljude, a ne za proizvode.
Vreme je da odabereš svoju nišu
Sada smo pokrili glavne aspekte koji ti pomažu oko pronalaska tvog mesta u svetu u online biznisu.
Da rezimiramo, evo 4 stvari koje treba da uradiš da pronađeš svoju nišu:
- Saznaj gde pripadaš kao kupac
- Odluči se za oblast u životu do koje ti je duboko stalo
- Istraži interesovanja za svoju nišu
- Identifikuj problem i predloži jedinstveno rešenje.
I sada je vreme da ove korake primeniš u stvarnom životu.
Prelaženje sa ideje na akciju je najstrašniji deo svakoga ko kreće u online biznis, ali ne boj se: ako temeljno prođeš ove korake, ulazak na tržište će ti biti proračunati rizik, a ne pucanje u mraku.
Takođe možeš pretraživati na internetu ili razgovarati sa drugim Print on Demand-ovcima o tome u kojim su nišama imali uspeha i kako se stvari sada odvijaju.
Možda postoji prilika koja još nije na radaru, ali uskoro će poleteti ako uskočiš pre drugih.
Brendly ti nudi 39 idejnih niša za tvoju online prodavnicu, baci pogled!