Kako prilagoditi dizajn kako bi štampa bila verodostojna – Vodič
U ovom vodiču ćemo se upoznati sa DTG (direktnom digitalnom) štampom i sa time kako prilagoditi svoj dizajn da bi rezultat štampanja izgledao što verodostojnije u odnosu na prikaz na ekranu.
Pre svega … Šta je to DTG štampa?
Direktna digitalna štampa je najkvalitetniji vid štampe za tekstil. Štampa je ravna, boje su pune i postojane, i postoji velika razlika u kvalitetu u odnosu na niskobudžetni „preslikač“ koji mnogi mešaju sa ovom vrstom štampe.
Treba napomenuti i da se ova vrsta štampe ne spira i u procesu štampe se boje „ubacuju“ direktno u tkaninu.
Kod proizvoda koji nisu bele boje postoji još jedan korak, a to je apliciranje prajmera (sredstvo poput lepka bele boje) koji sprečava da se boja meša s tkaninom, odnosno pravi barijeru između boje i tkanine. Tako se sprečava uticaj boje tkanine na boju dizajna koji se na istu štampa.
Brendly je zbog visokog kvaliteta s razlogom odabrao ovu vrstu štampe. Ipak, kao i za svaku tehniku štampe, bilo na papiru ili tekstilu i DTG ima svoja ograničenja.
Na papiru je daleko lakše uticati na konačan ishod štampanja, jer je jedne boje, ujednačen i ravan. Štampa na tekstilu je druga priča. Tu na izgled konačnog otiska utiče mnogo faktora kao što su sastav materijala, debljina, boja i prisustvo premaza, tkanje i prirodne niti materijala.
Stoga je normalno očekivati određena odstupanja boja, kao i sa svim ostalim tehnikama
štampe. Deo problema nastaje zbog nepoznavanja kolornih modova.
Na ekranu su prikazane boje u RGB kolornom sistemu, dok je CMYK kolorni model koji se koristi za štampu. Dakle – sve što vidimo na ekranu je RGB, dok je u realnom svetu, za štampu korišćen CMYK.
Za emitovanje boja RGB koristi svetlost i samim tim ima veću mogućnost prikazivanja jarkih i drečavih boja. Npr. komjuterski monitor je napravljen od piksela, a svaki piksel prikazuje preko 16 miliona boja (16 777 216 boja)! Ove boje se nalaze u RGB gamutu.
S druge strane imamo CMYK koji je suprotan i proizvodi boje mastilima koja oduzimaju svetlost beloj podlozi. Boja u CMYK-u ima par hiljada i one su zagušenije, često tamnije i manje jarke.
Dakle, RGB ima veći gamut (raspon boja koje je moguće reprodukovati) od CMYK-a.
Kada dodaš dizajn koji je u RGB-u, štampač automatski traži najpribližniju opciju u CMYKu, a to nije uvek idealno poklapanje. Zato je naš prvi savet u pripremi dizajna prilagođavanje pripreme, odnosno odabir CMYK kolornog modela.
Evo kako bi izgledali odštampani proizvodi koji imaju dizajn pripremljen u RGB-u i gde se koriste boje van CMYK gamuta:
U programima kao što su Adobe Photoshop ili Ilustrator možeš podesiti CMYK i imaćeš realniju sliku konačnog dizajna, ali naravno to ne znači da će boje u realnosti biti 100% iste. Ako obratiš pažnju uočićeš da je na različitim ekranima različit prikaz iste boje.
Neke od naših preporuka koje će učiniti da ti odštampan proizvod bude najpribližniji prikazanom na ekranu su sledeće:
- Podesi rezoluciju dizajna da ti bude 3600px x 4800px i 300dpi – Nema veze sa bojama, ali da bi ti dizajn bio visokog kvaliteta
- Eksportuj dizajn u PNG formatu
- Isključi night ili reading mode na ekrani jer sa njima boje na ekranu izgledaju toplije nego što jesu
- Izbegni mešanje različitih svetlosti i drži „normalnu“ osvetljenost ekrana (40%-60%)
- Dizajniraj u CMYK modu (ako si u RGB modu prečicom CTRL+Y ako koristiš Windows ili CMND + Y na Mac-u ćeš preći u CMYK)
- Izbegavaj metalik i previše jarke boje jer ih nije moguće štampati u realnosti (out of CMYK gamut)
- Ako dizajniraš u Adobe Illustratoru koristi color picker jer ti daje obaveštenje “out of gamot“ za boje koje nije moguće reprodukovati u CMYK-u
- Ukoliko radiš dizajn samo za crnu majicu, crni delovi dizajna ne moraju da postoje (biće crna boja proizvoda na kojem se štampa)
- Izbegavaj gradient-e sa polutransparentnim bojama, jer u realnosti ti prelazi neće biti identični kao na ekranu
- Izbegavaj polutransparentne boje (kao i drop shadow efekat) na dizajnu koji je zaseban, odnosno nema neku pozadinu jer ispod njih u štampi prajmer koji može biti vidljiv
- Izbegavaj korišćenje jako malih samostalnih (bez pozadine) elemenata u dizajnu kao što je previše sitan tekst – Proizvodi koje nisu bele boje kao što je već spomenuto, imaju prajmer koji može biti vidljiv milimetar na ivici s jedne strane dizajna
Ako baš želiš mala slova, onda je dodavanje pozadine dobra stvar
Nadamo se da će ti ovi saveti koristiti u pripremi tvog dizajna i da će tvoji kupci, kao i ti biti zadovoljni.
Ako imaš bilo kakva pitanja, imaj slobodu da nam pišeš preko mejla ili u komentaru ispod.