Šta je brend, šta brending, a šta rebranding?

Author Brendly podrška
Author Brendly podrška

Značenje reči BREND

Zamislite jedan brend.

Bilo koji brend.

Coca-Cola, Apple, Samsung, McDonalds-nije bitno. Ovde smo prilično veliki ljubitelji Coca-Cole, pa ćemo krenuti sa tim.

Zapitajmo se – šta je Coca-Cola brend?

To nisu osvežavajuća, gazirana pića ili novogodišnji medvedići. To su proizvodi koje Coca-Cola nudi.

I to nije nostalgična novogodišnja TV reklama Deda Mraza ili usrećujući zvuk otvaranja limenke Coca-Cole tokom jednog vrelog letnjeg dana.

To je oglašavanje. Ipak, to je poprilično dobro oglašavanje, ali to nije Coca-Cola brend.

coca cola brend
Coca Cola – Brend

Ispostavlja se da Coca-Cola nije ništa u pravom smislu te reči. Ne možete je držati niti čuti, pa čak ni dodirnuti. Ali to ne znači da to nije jedina najvrednija stvar koju Coca-Cola poseduje.  

Kada su u pitanju brend, brending i rebrending, iako na prvi pogled izgledaju i zvuče veoma slično, ovi pojmovi u stvari ne mogu biti više drugačiji.

Važno je biti u stanju da napravite razliku između ova tri, ne samo da biste napravili pravilnu distinkciju, već da biste se postavili na pravo mesto, da bi mogli da ispunite Vaše potrebe. 

Reč “brend” je zasigurno jedan od onih pojmova koji se toliko često upotrebljava, a samo nekolicina u stvari u potpunosti sigurna u značenje pojma. Brend je način na koji korisnici doživljavaju kompanije, organizacije ili pojedince. 

Jednostavno rečeno, Vaš “brend” je ono o čemu razmišlja (ili što oseća) vaš klijent kada čuje Vaše ime. To je sve što javnost misli da zna o ponudi vašeg brenda, šta konkretno nudite, kao i emociju koju budi u Vama.

Ime Vašeg brenda postoji objektivno gledano, ljudi ga mogu videti. To je definitivno. Ali u stvari Vaš brend postoji samo u umu Vaših korisnika.

nike brendiranje - nike patike - brendiranje najk
Brend – Nike

Šta je brendiranje?

Brendiranje (eng. branding) je marketinška praksa tokom koje kompanija stvara ime, simbol ili dizajn koji se lako mogu prepoznati kao pripadnost kompaniji.

Ovo pomaže da se Vaš proizvod identifikuje i razlikuje od drugih proizvoda i usluga.

Brendiranje je važno jer ne samo da ostavlja nezaboravan utisak na potrošače, već omogućava vašim klijentima da znaju šta mogu da očekuju od vaše kompanije.

Kada je u pitanju brending (branding), to je pedantan proces stvaranja identiteta iz temelja koji razlikuje Vaš brend od ostatka sveta.

Iskoristili bi metaforičku sliku izgradnje zgrade u ovom slučaju. Izgradnja zgrade, počevši od temelja, kroz postepenu izgradnju spratova, do samog krova može Vam pružiti idealnu sliku o samom građenju brenda, odnosno brendingu.

Setite se, Rim nije bio izgrađen u jednom danu.

koloseum - rim - brendiranje rim
Rim nije izgrađen u jednom danu – Neće biti ni Vaš brend!

Brend se pozicionira u snažnom pismenom narativu i manifestuje se u vidu vizualnog identitea, koji najčešće uključuje ime, logo, slogan, website kao i marketinšku propagandu.

Zašto je brendiranje bitno?

Brendiranje je ključno za posao zbog ukupnog uticaja koji ima na Vašu kompaniju.

Brendiranje može da promeni način na koji ljudi percipiraju vaš brend, može da pokrene novi posao i poveća svest o brendu.

Snažno brendiranje generalno znači da postoji pozitivan utisak o kompaniji među potrošačima, i oni će verovatno poslovati sa Vama zbog poznavanja i pretpostavljene pouzdanosti korišćenja imena kojem mogu verovati.

Jednom kada je brend dobro uspostavljen, usmena preporuka će biti najbolja i najefikasnija tehnika oglašavanja kompanije.

Šta je cilj brendiranja?

Cilj brendiranja je oživeti nešto što se toliko usko povezuje sa vašom ciljnom publikom i javnošću uopšte.

Ciljna publika tj., ciljna grupa mora biti dobro definisana. Što znači, da morate poznavati njhove osnovne karakteristike

  • Starosna grupa: U koju dobnu grupu spada većina vaših klijenata?
  • Pol: Ima li više muškaraca ili žena u grupi koju ciljate?
  • Nivo obrazovanja: Da li je u pitanju srednja škola, fakultet, postdiplomac?
  • Vrsta posla: Da li su oni samozaposleni, da li rade za korporaciju, da li su vlasnici biznisa? Da li traže posao?
  • Način života: Kako provode svoj radno i slobodno vreme?
  • Njihovi izazovi: Sa čime se oni svakodnevno bore? I kako im možete pomoći?

Nije tajna da loš brend može zbuniti korisnike, ili čak i same interne članove Vašeg tima.

Efekti te konfuzije mogu dovesti do konverzije nekog ko je spreman da uloži u Vaše usluge do okretanja konkurentu.

Ako ljudi ne razumeju ko ste i šta radite onda će najvjerovatnije tražiti nešto što im je približnije i lakše za razumevanje.

Jasno razumevanje toga, uliva poverenje, što igra ključnu ulogu u tome da neko kupi Vaš proizvod ili priča o Vama. 

Rebrending (eng. rebranding) je ozbiljan napor 

Od prethodno spomenutih pojmova, rebrending ima tendenciju da bude najznačajnija funkcija.

Kada govorite o rebrendingu, vratićemo se na trenutak na našu zgradu, Vi ste u stvari metaforički govorili o rušenju zgrade, čišćenju ostataka i prašine, i ponovnoj izgradnji od temelja, sa novom vizijom brendiranja.

rebranding - rebrending
Rebranding – rebrending

Dobra vest: potreba za rebrendingom nije loš znak, naprotiv! Najuspešnije kompanije to rade, od startupa do onih na Fortune 500.

Često, rebrend znači da je kompanija evoluirala izvan svog prethodnog identiteta i sada je spremna da dostigne nove visine.

Rebrending (rebranding) nudi odličnu priliku za jačanje prisutnosti i imidža kompanije u očima vaših klijenata.

Rebrending može ponovo povezati organizaciju sa svijetom. Ako ste primetili da se Vaš brend ne povezuje sa svetom, vašom ciljnom publikom, rebrend će prvo otkriti gde je sve pošlo naopako.

Da li ime nije toliko lako zapamtljivo? Da li je logo previše generički, niskog kvaliteta ili jednostavno zbunjujući? Da li su ime i logo u sukobu? Da li je način na koji opisujete ono što radite i ko ste vi zapravo, zbunjujući ili prenesenog značenja?

Smislite slogane. Napišite nezaboravnu, smislenu i konciznu izjavu koja  savršeno oslikava Vaš brend, sadrži suštinu, a takođe je lako upamtljiva i ustaje urezana u umove Vaših korisnika.

Kada otkrijete u čemu je stvarno problem, i koji deo brenda je “zakazao”, sam proces rebrendinga će ponovo proceniti koje je pravo mesto Vašeg brenda u svetu, šta konkretno nudi i u kom smeru ide.

Zato ne očajavajte, prikupljanjem ovih informacija, identitet se može ponovo izgraditi, i u novom slučaju direktno povezao sa Vašom ciljnom publikom i to na vrlo efikasan način. 

Author Brendly podrška

Nikada nije bilo lakše da pokreneš svoj brend

Registruj se već sada i započni sa kreiranjem svog brenda. Istraži Brendly platformu