Šta je to gerila marketing?
Nećemo vas zamarati istorijatom, sličnim ne toliko potrebnim stvarima kada je u pitanju gerila marketing.
Za početak ćemo samo jednostavno dati odgovor na pitanje: “Šta je to gerila marketing?”
Gerila marketing je marketinška strategija u kojoj sa minimalnim ulaganjima (ponekad i bez ulaganja) i ne baš konvencionalnim metodama pokušavamo da se oglasimo i da za nas čuju.
A koji su to elementi koji ga čine?
Saznajmo odmah!
Elementi gerila marketinga
Tri najbitnija elementa gerila marketinga su:
- efekat iznenađenja
- efekat rasprostranjenosti
- efekat niskih troškova
Smatramo da je ova vrsta marketinga idealna za one koji su počeli od nule, ne žele da ulože puno novca u reklamu, a žele da naprave brend.
Zato ćemo se dalje malo više posvetiti gerila marketingu i probaćemo da kroz primere stvorimo način razmišljanja koji će vam pomoći u vašim marketinškim kampanjama.
Svakako, iako imate jake budžete nije loše znati malo više o ovome.
Potrebno je da razmišljate van okvira, da razmislite dobro o tome gde će se vaša ciljna grupa (tekst o ciljnoj grupi) naći i da onda na najbolji mogući način njihovu pažnju usmerite na sebe.
Generalno se ovakav marketing koristio u realnom svetu, na ulicama, po raznim mestima koja nisu virtualna, ali danas kada imamo Internet, čija je moć neverovatna, možemo ga iskoristiti da dođemo lako do svoje publike.
Uz ovaj tip marketinških aktivnosti možemo da na neki način privučemo veliki broj ljudi i da dobijemo mnogo bez ikakvih troškova.
Više o tome ćemo pričati u sledećim primerima.
Sjajni primeri iz prakse vezani za gerila marketing
Za ovu vrstu marketinga je potrebna kreativnost, a ukoliko smatrate da je imate za veoma mali novac ćete praviti čuda.
Počećemo od priče sasvim suprotne našoj branši, modnoj industriji i daleko od brendiranja odeće – od serije Sopranovi (Sopranos).
Sopranos – Daleko poznat primer gerila marketinga!
Da, čak i oni najveći, koji imaju milione u kešu koriste ovaj tip marketinga.
Ulicama Njujorka je kružio taksi sa rukom čoveka koji očigledno liči na mafijaša (plastična ruka) koja viri iz gepeka!
Da li postoji bolji način da priđete publici koju interesuju krimi serije?
Pored ruke se jasno vidi natpis “Sopranos” i natpis sa imenom televizije na kojoj se emituje.
Verujem da niko ko je prošao pored ovog taksija nije ostao ravnodušan, otišao je na internet i proverio o čemu se radi.
Ovo je ono što mi želimo da postignemo našim gerila marketingom.
Želja nam je da priđemo adekvatnoj publici, da dobijemo njihovu pažnju, a onda da ih nateramo da saznaju malo više o tome. Prodaja ne mora da bude jedina stvar u glavi kada radimo advertajzing ili marketing uopšte, već kao u ovom slučaju to može biti brand awareness ili svest o brendu. Ako ste na samom početku i ljudi ne znaju za vas, onda vam ovaj način razmišljanja sigurno može pomoći.
Influenseri mogu da vam donesu puno toga u stvaranju brenda, a postoje razni načini da im se priđe, a evo jednog interesantnog primera.
ModCloth`s – Blogerka koja je napravila svoj modni brend uz pomoć gerile i influensera
Ova blogerka je na svoj način došla do ogromne publike, upravo gerila metodama.
Pisala je o raznim stvarima, a u jednom trenutku se setila da bi mogla svoje haljine i detalje koje pravi da nazove imenima poznatih influensera.
Napravila je priču “Blogger of the moment” i svaki put kada bi izbacila novu haljinu nazvala bi je imenom čuvenog blogera.
Na taj način su jedan po jedan počeli nju da spominju svojoj publici i tako je ova devojka dobila publicitet za koji se drugi bore godinama.
Tu ona nije stala, napravila je kampanju “Reflect Your Style”, gde je pozivala blogere da naprave svoj dizajn koje aludira na njihovo raspoloženje, pa ih je pritom i aktivirala da učestvuju u nečemu njenom.
Naravno, nije potrebno da svi pravimo majice i ostale odevne predmete sa imenima poznatih influensera, ali eto još jednog primera, i smera u kojem treba razmišljati.
Ako ste iz Beograda, onda sigurno znate za “Ludog Buljka”, a ako niste, onda ćemo vas uvesti u priču.
Ludi Buljko – primer gerila marketinga iz komšiluka
Ko god bio “ludi Buljko”, šta god bila njegova misija kada je ispisivao grafite, verujem da nije znao da pravi neku vrstu brenda.
Publicitet je dobio, to je sigurno, iako možda, odnosno sigurno ovo nije monetizovao.
Širom grada postoje grafiti koji su manje-više samo obična crvena slova na zgradi, na kojima piše “Ludi Buljko”.
E pa, ovo je čist primer gerila marketinga!
Sada mi znamo za njega, znate i vi, a verovatno i pola Beograda, a potrošio je samo par boca spreja i potrudio se da ode po svim delovima grada i ižvrlja fasade.
Ne savetujem vas da to radite, jer nije ni legalno ni lepo, ali nešto što je manje štetno, a nije skupo je zasigurno moguće učiniti, što će vas dovesti do ogromne publike.
P.S. nije “ludi Buljko” sam, dosta je sličnih grafita, ali je nama bio zanimljiv.
Pa eto, daćemo jedan način koji vi možete da iskoristite.
Ideja za vašu gerilu
Spomenuli smo da se ova vrsta marketinga ne mora koristiti samo na ulici i u sličnim uslovima, već imamo i Internet.
Preko interneta je to zaista lakše, ali samo ako se uradi na pravi način.
Za početak potrebno je naći grupu ljudi koju će naš proizvod zaista interesovati. Ovo je možda i najteži korak od svih.
Ipak ukoliko nam je jasno ko je naša publika, onda stvari postaju lakše.
Uzmimo za primer da su naša ciljna grupa “studenti koji vole šaljive majice”.
Sada je potrebno da im na neki način priđemo.
Ovde postoji veliki broj načina, od toga da poklonimo ludu majicu konobaru koji radi u kafiću ispred Studenjaka, do toga da nađemo grupe po Fejsbuku, nađemo nekog influensera kojeg prate studenti na Instagramu, ili potražimo neki studentski forum.
Sada je potrebno plasirati naš proizvod.
U prvom primeru sa konobarom smo manje-više to i učinili. Za ove ostale varijante postoje razni načini.
Možemo npr. ući u grupu na Fejsbuku i napraviti se ludi, pa objaviti: “Hej ljudi, gde mogu da nađem onu fenomenalnu majicu sa forom “FORA”, video/la sam da je danas nosi jedan/jedna lik/devojka? “, pa da onda zamolimo prijatelja iz grupe da postavi link naše majice.
U ovom slučaju ljudi u grupi postaju zainteresovani za to što se traži, pa će malo o tome i istražiti.
Ipak, ako ovo uradite više od jedanput, ili uradi više vas u istoj grupi, bićete provaljeni.
Postoji još jedan pristup, bez pravljenja sebe ludim.
Uđete u zajednicu (FB grupu ili slično), predstavite se, ispričate svoju priču i podelite link.
Možda u početku ovo neće izazvati tako jak efekat, ali verujem da je ovo pošteniji pristup.
Sam sadržaj poruke, majica ili nešto treće može izazvati jaku reakciju, a to je ono što tražite.
Eto, za kraj spomenuću još jedan primer za koji smo čuli odavno.
“Čuveni bik i tange na njemu”
U jednom italijanskom gradiću, na samom trgu nalazila se čuvena statua bika.
Preko noći su tvorci novog modnog brenda koji se bavio proizvodnjom donjeg veša navukli tange sa svojom markom na ovog bika.
Sutradan je došla policija, a uz to i brojne novinarske ekipe, pa je za taj brend saznala cela Italija, preko noći.
Koji je tačno gradić bio u pitanju i koji brend nije ni bitno, ali ovo je pokazatelj da se može mnogo, sa malo para i ogromnom dozom kreativnosti!
Nadamo se da vam je ovaj tekst, kao i primeri iz njega pomogao da dođete do raznih ideja. Pokušajte i vi da iskoristite kreativnost koju posedujete i širite reč o vašem brendu!