Imam čoveka u Turskoj, super lik, poslovan, prva liga pamuk, sređujem ti ja sve to.
Pa pola ovih naših od njega dobavlja, malo je problem preko granice, ali i tamo imam čoveka. Bez brige.

Lepo zvuči, ali nabavka materijala je MNOGO kompleksniji problem.
U ovom tekstu ćemo ti pokazati na koje sve načine na možeš doći do materijala od kojeg će se tvoji proizvodi izrađivati, ili do gotovih proizvoda, ali i prednosti i mane za svaki od njih.
Opcije su sledeće:
- Nabavka materijala iz zemalja u kojima se proizvodi (najčešće Turska i Kina)
- Nabavka materijala ili gotovih proizvoda preko distributera
- Nabavka materijala materijala ili gotovih proizvoda preko šivare
- Nabavka materijala ili gotovih proizvoda preko štamparije tekstila
- Brendly
Pa da krenemo, od ubedljivo najtežeg puta, na kojem ćeš naići na veliki broj kamenja spoticanja – nabavke iz zemlje u kojoj se materijal proizvodi.
Nabavka materijala iz Turske, Kine, Vijetnama…
Brendovi iz Srbije se često odlučuju da svoj materijal nabavljaju iz Turske, direktno, preko “čoveka”.
Dakle, za takve avanture je potrebno otići u zemlju proizvođača, istražiti i pronaći pouzdanog proizvođača pamuka (ili dr. materijala), te se upoznati s njegovom ponudom i na kraju ispregovarati dobru cenu.
Uz to, da bi se nabavio dobar materijal prvenstveno je potrebno poznavati materijale, prepoznati loš pamuk, sintetiku, kako ti proizvođač ne bi podvalio nešto na čemu na kraju neće moći ni da se štampa dizajn.

Veliki broj materijala je takav da odbacuje štampu (nema dovoljnu količinu pamuka), tako da pripremi se na to, oprezno biraj pamuk, odnosno materijal.
A da, to je samo početak…
Uz sve to idu ugovori, porezi, granica i obezbeđivanje transporta do odredišta na kojem će se obavljati proizvodnja, ali i jedan od najvećih problema – kontrola kvaliteta.
Da bi se održali standardi i da bi se izbeglo 10 nijansi jedne boje potrebno je naručiti veliku količinu pamuka (materijala) u jednoj boji. Za to je naravno potrebno dosta para.

A ako se još desi da taj pamuk nije dobar i čitave palete moraju da se vrate nazad proizvođaču, onda dolazi do čekanja, kašnjenja u proizvodnji i još papirologije i problema usled reklamiranja istog.
Na kraju, kada se sve ispegla i dobiješ željeni materijal, potrebno ga je negde skladištiti, po posebnim uslovima (ako želiš brend koji neće pljuvati).
Materijal ne sme da bude u nekoj zapuštenoj prostoriji, ostavi, u prašini, već se mora pratiti vlažnost vazduha i da bude upakovan tako da ne dođe do oštećenja.
Dodatno, možda i najveća prepreka u svemu ovome je upravljanje zalihama.

Ako nemaš adekvatan softver koji ti računa koliko ti materijala treba u određenom periodu možeš ili naručiti previše zaliha i zarobiti svoj novac, ili ostati bez istih, gde tvoj biznis staje.
Jedno je sigurno, kada se sve ovo skocka, imaćeš više kontrole, veću zaradu i stvari u svojim rukama, ali je ovo daleko veći posao i rizik od onog koji ljudi obično zamišljaju. Dalji koraci su nalaženje šivare i štamparije, a uz to moraš se baviti svim i svačim, a za sve je opet potrebno ozbiljno iskustvo i znanje.
Zato ćemo preći na sledeći manje rizičan vid nabavke materijala – preko distributera.
Distributeri su tu da nabave materijal na lakši način
Postoje firme koje se bave pregovorima, procenom i kontrolom kvaliteta, transportom i svim što je pakleno teško kontrolisati ako se baviš time samostalno – distributeri.
Distributeri su tu da ti ponude rolne materijala i rešavaju veliki broj problema koji se pojavljuju ako radiš sve ovo samostalno, jer su to ljudi koji imaju ekspertizu i iskustvo u ovom poslu.

Kod njih su prednosti očigledne, ali se s njima pojavljuju novi (stari) izazovi koje treba prevazići:
- Skladištenje – Velike količine rolni bi trebalo negde smestiti, gde su adekvatni uslovi da se materijal ne deformiše ili ošteti.
- Cena – Skuplje je nego samostalna nabavka materijala iz zemlje proizvođača, uz to potrebno je i pregovarati s njima na pravi način, odnosno poznavati prodaju.
- Reklamacije – Greške se dešavaju, a bavljenje reklamacijama i kontrola kvaliteta je opet nešto čime se moraš baviti. Treba dokazati da je neki materijal drugačiji od naručenog (faličan), pa opet nastupa čekanje i proizvodnja staje.
- Pravljenje zaliha – Potrebno je izdvojiti značajnu sumu novca kako bi se obezbedile minimalne zalihe
Ovo je zaista lakša opcija, gde se veliki broj problema rešava, ali je na tebi da dalje korake (šivaru, štampariju, itd.) odradiš samostalno, što zaista nije jednostavno.
Neki distributeri omogućavaju kraći put, odnosno sa njima ne moraš tražiti šivaru jer nude gotove proizvode, ali tu postoji niz dodatnih problema i ograničenja.
Kupovina gotovih proizvoda od distributera
Pojedini distributeri koji nude gotove proizvode traže velike količine, dok drugi imaju znatno više cene za proizvode adekvatnog kvaliteta. Jednostavno oni su usmereni na šarenolik asortiman i obične, reklamne proizvode, a ne na proizvode za stvaranje brenda.
Uz sve to na njima će se naći obeležja tuđih brendova (etiketa na majicama na vratnom delu i sl.) koje definitivno ne želiš ako gradiš brend.
Ipak postoji još lakša prilika da dođeš do željenog materijala (ili proizvoda) i polako gradiš brend, odnosno nešto što zahteva manje “cimanja” – šivare.
Šivare – Manje cimanja, veći trošak
Ako nemaš neki veći kapital za prethodne 2 varijante, ovo je dosta bolja opcija. Šivara ima svoje dobavljače i bave se dosta stvari o kojima ti ne moraš da razmišljaš kada kupuješ od njih.
Ako se odlučiš da materijal ili gotove proizvode naručuješ direktno od šivare cena će biti viša, a potrebno je naručiti i ozbiljne količine proizvoda, pa su početna ulaganja veća.

Olakšavajuća okolnost u odnosu na prethodne 2 varijante je ta što ćeš razgovarati i sve dogovarati s jednom osobom manje što u poslovnom svetu mnogo znači.
Šivare zaista vode računa o gotovo svemu, ali je presudan faktor naći pouzdanu firmu na koju se možeš osloniti. U zavisnosti od šivare koju odabereš će i materijal varirati, pa će biti neizbežnih reklamacija kojim se moraš baviti.
Uz to opet, čeka te ono što je zaista kritično u ovom poslu – praćenje i upravljanje zalihama.
Sve te aktivnosti te udaljavaju od onog na čemu bi zaista trebalo da ti bude fokus, a to je marketing i razvoj biznisa.
Ovo potencijalno može biti manje isplativa opcija u odnosu na prethodne dve. Ipak, rizik od neuspeha je manji, jer prethodne opcije traže mnogo više uključenosti, ozbiljan kapital, znanje i iskustvo. Zato je odabir šivare na samom početku ok varijanta, jer ćeš se fokusirati na ono što najbolje radiš s ciljem da ti poraste broj porudžbina.
U slučaju da nemaš vremena da se bakćeš ni sa tim, za tebe postoji još jedna, lakša opcija – štamparija.
Štamparija tekstila – Štedi vreme, ali je skuplje
Štamparija će ti pomoći u mnogo tome, jer ćeš od njih dobiti gotov proizvod i nećeš uprljati ruke sa dobavljanjem materijala, šivenjem, zalihama i sl.

Ipak, proizvode koje ćeš dobiti sa printom će biti po visokoj ceni, jer si za njih mali igrač, bez količina koje bi uticale na cenu.
Ovde nećeš dobiti jedinstvene proizvode na duže staze, jer štamparije menjaju ponudu prema svojim potrebama, a generalno se bave izradom reklamnih proizvoda, za koji se može reći da je najgori. Jednostavno im nije u interesu da u svoj asortiman ubacuju kvalitetne proizvode, već sami žele da snize troškove nabavke i štampaju što više proizvoda.
Nalaženje štamparije koja je pouzdana i koja ima svest o bitnosti kvaliteta proizvoda što direktno utiče na građenje brenda je posao za Tom Kruza.

Da, ova opcija ti olakšava sve one stvari koje prave velike muke, a karakterišu prethodne opcije, ali ćeš i ovde morati da se baviš prijemom porudžbina, slanjem priprema za print štampariji, praćenjem reklamacija i korisničkom podrškom koja ume da bude ozbiljan izazov.
Ako zaista želiš da gradiš brend, ovo jeste lakši put, ali ne i najlakši.
Najlakša opcija – Brendly
Sve gore navedene probleme možeš rešiti registrovanjem na Brendly.
Brendly ti omogućava to da ne moraš ni da izađeš iz svog doma, a da započneš prodaju svojih, brendiranih proizvoda.
Uz Brendly ne moraš da razmišljaš o:
- pregovorima s dobavljačima
- transportu materijala
- skladištenju i kontroli kvaliteta materijala
- upravljanju zalihama
- šivenju proizvoda
- pripremi štampe i štampanju proizvoda
- reklamacijama
- korisničkoj podršci prema tebi i kupcima
Uz sve to Brendly ti nudi internet prodavnicu koju možeš da uređuješ po svom ukusu i sa koje se može naručivati odmah nakon verifikacije.
Dakle, na našoj print on demand platformi, prvoj ovog tipa u Srbiji ćeš pronaći mnoštvo proizvoda, bez glavobolje o materijalu, praćenju zaliha ili bilo čemu što se tiče logistike i proizvodnje.
I da, početni troškovi za pokretanje Brendly prodavnice su 0rsd.
Tvoje kao korisniku Brendly platforme je da se baviš marketingom, kreativnim stvarima i razvojem svojeg brenda, a sve što je dosadno prepusti nama.