Kako reklamirati prodavnicu odeće na društvenim mrežama

Da li ste se zapitali šta je to što pravi razliku izmedju “vidi kako je kul ova stranica!” i “uh, još jedna dosadna stranica sa nekvalitetnim i ružnim majicama…”?

Postoji nekoliko ključnih razloga zašto samo par domaćih prodavnica uspevaju da posluju jako uspešno, dok se ostale gase posle 2-3 meseca. U ovom blogu ću pokušati da objasnim koji su to razlozi.

Niša i ciljna publika

Prva stvar koju treba da provalite kada otvarate prodavnicu je – za koga je otvaram? Koju će priču da priča prodavnica? Koji tip osobe će ući na stranicu i reći “Moram da naručim jednu majicu sa ove stranice!”? Odgovor na ta pitanja ćete dobiti kada budete definisali nišu i ciljnu grupu.

Šta je niša?

Niša je tema, ideja oko koje se prodavnica vrti. Niša može biti “košarka”, ali može biti i “Lejkersi”. U ovom primeru vidimo jednu nišu koja može obuhvatati sve iz sveta košarke, ali takodje možemo videti i mikro-nišu koja se bavi samo “Lejkersima”. Možemo otići čak i dublje od toga, pa da odredimo da je naša niša “LeBron Džejms” kao jedan od ključnih igrača u Lejkersima.

Definisanje niše je jedan od najbitnijih koraka za uspeh vaše prodavnice. Normalno, za temu “košarka” može biti potencijalno više fanova i pratioca, ali pitanje je koliko je ta publika zagrejana da kupi neki proizvod (u ovom slučaju majicu) od vas?

Zato je danas, kada je tržište i više nego zasićeno svim i svačim jako bitno da se odredi mikro-niša, tema koja nema kvantitavno mnogo ljubitelja, ali čija je publika mnogo više zagrejanija nego kod neke “uopštene” teme.

Šta je ciljna grupa?

Ciljnu grupu ćemo definisati preko niše – a to su svi ljudi kojima ta tema, dakle mikro-niša, predstavlja predmet zanimanja. Na primer, sve osobe koje vole maltezere. Ili sve osobe koji su veliki ljubitelji Majkl Džeksona.

Ako je prodavnica o Salvador Daliju, logično je da će tu stranicu pratiti ljubitelji pomenutog umetnika.

Niša i ciljna grupa su mnogo detaljnije objašnjene blogu koji možete pročitati na ovom linku.

Toplo vam preporučujem da nakon ovog, pročitate i taj blog.

Priča je ključna stvar

Koja je vaša omiljena modna marka?

Možda Zara, P.S…, Gucci, Nike, Adidas, Asics…?

Da li ste se nekad pitali zašto imate afinitete prema odredjenim modnim brendovima?

Realno gledano, danas kada je sve dostupno, jako je teško probiti se kvalitetom. Najveći modni brendovi koji imaju fabrike od po nekoliko stotina miliona dolara odlaze u zaborav. To je zato što njihova priča kaska, ne ispunjava kupce, a tek je slaba za potencijalne kupce.

Daću vam lični primer.

Jedna od omiljenijih marki mi je SuperDry.

Ja ne znam kako oni žele da se predstave, da li je to marka za decu, tinejdžere, starije itd… Nikada im nisam ušao na sajt da pročitam koja je njihova misija. Ali znam šta osetim kada vidim Superdry – avanturu, slobodan duh, eksploziju boja. I ja se pronalazim u toj priči, i zato sam veliki ljubitelj njihove odeće.

Zaključak za priču je: kada budete znali koju ciljnu grupu gadjate, morate smisliti koju ćete priču pričati o vašem brendu koji razvijate.

U moru bezličnih stranica garderobe, našao sam @bomberclothing kao primer koji se izdvaja od ostalih.

Na ovom primeru ćemo da vidimo zašto Bomber za sada ima 19 hiljada pratilaca na Instagramu, i zašto se njihov brend razvija.

Čim udjete na profil shvatićete o čemu je reč – brend odeće za mlade koji prkose pravilima.

Kod njih možemo prepoznati kako su 2 najbitnije stvari kod brenda: njihova ciljna grupa i njihova priča – komplementarne i isprepletene. Njihov brend se obraća mladima koji krše pravila i osećaju se da ne pripadaju ustaljenom šablonu ponašanja. Oni se ove ideje čvrste drže, i zato stvaraju jako posvećenu zajednicu oko brenda.

Kada budete krenuli da razvijate svoj brend jako je bitno da od starta znate kome se obraćate i zašto. Šta je to što vas izdvaja od drugih? Kako ćete “ubosti” i izazvati jake emocije kod potencijalnih kupaca? Najbolje je da uzmete papir i zapišete odgovore. Na taj način ćete mnogo bolje znati šta želite da stvorite od svoje prodavnice.

Kako urediti profil da priča priču

Nakon što ste shvatili koju će priču da priča vaš brend, možete da krenete sa podešavanjem profila. Naravno, u ovom delu vam neću objašnjavati kako otvoriti Facebook Page ili Instagram profil jer to verovatno znate (a ako ne znate imate u našoj blog sekciji tutorijal kako da to uradite), već ću se pozabaviti kako stvoriti autentičnu stranicu, koja će biti prepoznatljiva.

Obratite pažnju na sledeći primer kada se radi o opisu profila na Instagramu.

Kada biste morali da birate opis za svoju prodavnicu, koji biste odabrali između ova dva?

Verovatno je odgovor bio – drugi.

Zašto?

Prvi opis je previše generički, dosadan, nema identitet.

Dok se u drugom opisu oseća entuzijazam. Već u prvoj rečenici mi kao posetioci stranice možemo videti o čemu je stranica, i koju odeću prodaje: turning dumb ideas into dank realities.

Takodje, pošto je stranica u tom “ubrzanom” fazonu koriste razne emotikone. I imamo 2 poziva na akciju: “zapratite za još dobrih stvari”, i poziv da se klikne na link prodavnice.

Vrlo je bitno da shvatimo da mi, ljudi, generalno ne volimo kada osetimo da nam neko nešto prodaje. Imamo urezani nagon da na takve direktne ponude kažemo ne, pogotovo kada ne znamo o čemu se radi. A uz par dobro osmišljenih linija teksta u opisu Instagram profila možemo da učinimo posetioce profila zainteresovanim za ono što imamo da ponudimo, tako što ih nećemo prisiljavati da kupe nešto, već ćemo im objasniti o čemu je stranica.

Tema profila – boje i template-ovi

Primećujete iz prethodnih primera da svi uspešni profili imaju “sklad” boja i fotografija. Sklad boja, objava, celi profili nekako nose svoj identitet sa sobom. Primećujete odredjene karakteristike svakog profila, počevši od opisa profila, logo-a, pa sve do objava i opisa ispod objava. Emotikoni koji koriste su karakteristični za tu stranicu… Svaki detalj je bitan.

Opisi, Story, About us na Facebook stranici, Naslovna fotografija, sve treba da bude u istom tonu, da svaki deo priča jedan deo od celokupne priče.

Sve se to radi s jednim ciljem – da se diferenciraju (budu drugačiji) od ostalih modnih brendova. Stvarajući unikatnu prodavnicu, vaša šansa za uspeh se povećava drastično.

Opisi ispod objava

Možda sada mislite “opisi ne zaslužuju da imaju poseban deo u ovom blogu”, ali itekako zaslužuju.

Pazite sada.

Imamo mnogo dizajnera koji mogu u vrlo kratkom vremenskom periodu da prekopiraju ili malo izmene vaše dizajne za majice.

Možda vi planirate da “kraduckate” neke fore od drugih stranica koje nisu sa ovih prostora. Bilo kako bilo, ono što daje dušu stranici jesu opisi.

Koji vam je opis privlačniji na sledećoj slici:

Siguran sam da ste rekli da vam se više svidja drugi opis.

Zašto je to tako?

Prvo – nije generički. Nije samo “poručite, imamo u tim i tim veličinama”, već je neko odvojio vreme da ispriča priču. Dok vi to čitate, vi vizualizujete u glavi zašto biste trebali da nosite tu majicu. Zamišljate situacije, mesta gde biste je nosili.

Znamo da je prodaja emocija, a opisi imaju ogromnu moć da tu emociju izazovu.

Ako želite da vidite spoj napisanih iz srca ali i edukativnih opisa, toplo preporučujem da bacite pogled na profil @valter.clothing. Stranica je domaća, i neverovatno je koliko pažnje posvećuju svojim opisima.

Obratite pažnju kada budete čitali njihove opise kako polako počinjete da gotivite tu šiveću radnju. Znate zašto? Ne zbog fensi slika ili lepih odela. Več zbog opisa koji su vam dali odredjenu vrednost. To se zove kvalitetnim opisom – kada izazove emociju kroz davanje vrednosti. Šta mislite, sledeći put kada vam bude zatrebalo odelo, ko će vam prvi pasti na pamet? 😉

Još jedna jako bitna stavka: #hashtag-ovi.

Neverovatno koliko ljudi otkrivaju nove stvari preko hashtag-ova. Moja preporuka je da kačite varijacije na odredjene hastag-ove, kao na primer #majica #srbija #balkan, tj oni hashtag-ovi koji su vezani za naše područje, jer tako postoji veća verovatnoća da će neko ko otkrije vašu prodavnicu i da naruči majicu.

Takodje, ako je na primer dizajn majice mesec, stavite #mesec. Možda će neko ko je fasciniran mesecom da se zaljubi u vaš brend. Zapamtite – gadjate na emocije.

Cilj ovog dela je: posvetite vreme osmišljavanju opisa. To je jedna od najbitnijih stavki kod objave na društvenim mrežama. Takodje, trudite se da opisi izazivaju emociju. Kada izazovete emociju, osoba koja čita postaje zagrejana za vaš proizvod. Možda će neko da podeli objavu zbog opisa.

Iskoristite sav arsenal ne bi li ste podigli vaš brend na mnogo viši i profesionalniji nivo.

Ne objavljujte samo majice

Mi, ljudi generalno osetimo kada nam neko nešto prodaje. Po prirodi ne volimo kada nam neko agresivno gura neki proizvod, ne bi li smo popustili pod pritiskom i kupili tu stvar.

Danas, u vreme interneta je dovoljno da kliknemo na “X” i da bez ikakve griže savesti izadjemo iz online prodavnice.

Zato je jako bitno da se napravi odredjena doza komfora na stranici brenda. To znači da ne mora svaka objava da bude vezana za proizvod.

Na primer, ako ste otvorili prodavnicu majica sa temom umiljatih kuca, neka vam otprilike svaka treća, ili čak svaka druga objava bude vezana za slike malih psića. To će izazvati ogromnu empatiju (dakle emociju) kod osobe koja je ušla na vašu Instagram stranicu, i oduševiće se koliko vi volite kuce. Čestitamo, upravo ste puno podigli šansu da ta osoba poruči majicu od vas.

Dakle, vi želite da prenesete način života koje nošenje vaših odevnih predmeta donosi s sobom. Gore pomenuti Bomber Clothing to odlično radi tako što mu je jedan deo objava vezan za lifestyle koji imaju oni koji nose njihovu odeću. Vi prenosite poruku “ljudi kao mi nose ovu odeću”.

Evo još jednog primera.

Koju poruku Milimetar želi da prenese ovde?

Mislim da je nešto slično ovome: ljudi kao mi letuju na egzotičnim destinacijama, puše tompus i vole luksuz. Prepoznaju se po našim odelima koji su radjeni po meri od najkvalitetnijeg materijala, i cene unikatnost naših proizvoda.

Da li primećujete kako se potencira lifestyle koji njihovi klijenti imaju?

Takodje, na profilu se pronadje i poneka objava vezana za edukaciju (davanje vrednosti), što će nekoga ko nije imao često priliku da nosi odelo puno da zanima. I opet vas pitam: šta mislite, kada tako nekom bude zatrebalo odelo, ko će prvi da mu padne na pamet? 🙂

Iskoristite snagu Influensera

Influenseri su jedan od najpotcenjenijih vidova marketinga na društvenim mrežama. Vrlo često zaboravimo da iskoristimo njihovu snagu kako bismo podigli svoju prodavnicu na viši nivo.

Oni (influenseri) su odlični u stvaranju socijalnog efekta, da uticajnije osobe nose vašu odeću. To može biti toliko snažan alat prodaje.

Podelićemo influensere u dve grupe, na mikro-influensere i “prave” influensere.

Mikro-influenseri

Mikroinflueseri su vaši prijatelji koji imaju izmedju 1500 i 5000 pratilaca.

Ako na primer prodajete majice za tinejdžerke, idealan mikro-influenser bi bila tinejdžerka koja je prepoznatljiva po tome što dosta ulaže u svoj izgled i odeću. Neko ko predstavlja autoritet u oblasti mode, i koja nosi samo proverene stvari.

Kada bi se takva osoba fotografisala i objavila na svom profilu sliku gde nosi proizvod iz vaše prodavnice, postoji ogromna mogućnost da bi prodaja buknula. Razlog tome je što ta tinejdžerka ima uticaja na svoje pratioce, jer je ona fensi i nosi samo najzanimljiivje stvari. Mnoge drugarice bi joj puštale poruku: “jao gde si uzela onu majicu, oduševljena sam!” itd.

Bilo bi idealno da nadjete par osoba koje bi bile voljne da dobiju od vas besplatno proizvod i da objave sliku gde nose taj proizvod. Naravno, tag ka vašem profilu bi bio čist bonus.

Razlog zašto su mikro-influenseri sve popularniji je taj što njima ljudi veruju. Kada reklamiraju neki proizvod to ne izgleda tako, jer ko bi plaćao reklamu nekome ko ima 2500 pratilaca, zar ne?

Sećate se kako smo gore spomenuli da ljudi osete kada neko nešto želi da im proda? Kod mikro-influensera to nije slučaj. 😉

“Normalni” influenseri

Kao što je jako teško definisati koji opseg pratilaca treba da imaju mikro-influenseri, isto tako je teško definisati koliko“pravi” influeseri treba da imaju.

Da kažemo da oni treba da imaju više od 50 hiljada pratilaca.

Razlog zašto se infuenseri isplate je zbog ogromnog broja pratilaca. Naša ciljna grupa može biti samo segment svih njihovih pratilaca, ali će i taj delić imati ogroman pozitivan efekat na naš biznis.

Uporedio bih publiku influensera kao TV: televiziju gledaju svi, ali se zbog ogromnog broja gledalaca isplatiti puštati reklame. Bez obzira što je ciljna grupa za kupovinu aparata za merenje pritiska samo delić od svih gledalaca televizije, one su i dalje uspešne – baš zbog ogromnog broja ljudi koji gledaju TV.